East-as - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu East-as - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu

East-as

Door: Ayke

Blijf op de hoogte en volg Ayke

15 Juni 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

As east-as you'll ever get....
Dat is een beetje de leus waar we afgelopen maandag mee vertrokken... op naar het meest oostelijke puntje van Nieuw Zeeland!
de eerste dag was vooral veeeeeel in de bus zitten (een kleine bus met een klein groepje van 13 mensen = erg gezellig!!) op deze eerste dag was het van Taupo naar Gisborne met een korte middag/lunch stop in Napier (Art deco capital of the world). iedereen was ook redelijk moe na deze lange dag dus 's avonds (we kwamen aan toen het al bijna donker was) hebben we niet veel meer gedaan als rondgehangen in het hostel en een film kijken "Once were warriors" die een kijk geeft op de maori cultuur en aan de ene kant dus heel tof is maar aan de andere kant ook wel schokkend... vind dan Whalerider toch een betere film al denk ik dat ik ze allebei ga kopen ;) het was op zich wel tof want ons hostel werd alleen door een weg en het strand van de zee gescheiden!!! echt supervet!!
de volgende ochtend liep toen al om kwart over 6 mn wekker af :s bleh heel veel te vroeg!! maarjah als je een surfles wilt volgen voordat de bus vertrekt moet je toch wat he... oftewel ik deed een poging tot surfen, helaas was dit hele feest voor mij al na een half uurtje in het water geklungeld te hebben afgelopen... ik probeerde op mn board (surfplank)(longboards hebben we gebruikt) te gaan staan alleen viel eraf... dan dus hand op je hoofd voor t geval dat je je board op je hoofd krijgt :s alleen toen wilde ik dus overeind komen en mn board vastpakken... kwam daar net een golf aan die mn board optilde en dat dus even teruggooide recht in mn gezicht :s AUTCH!!! mn neus doet er nog steeds pijn van al is ie gelukkig niet gebroken en beide lippen zijn goed aan het helen (was wel erg aan het bloeden toen trouwens) de rest van de dag met hoofdpijn rondgelopen maar verder niets ernstigs dus... gelukkig ook mn tanden nog heel en allemaal in mn mond ;) toen was het na een tijdje terug naar het hostel (de jongens gingen nog even door met surfen en soms lukte het hen om op hun bord te gaan staan echt super vet!!) en terug in de bus... toen ging onze weg van Gisborne naar Rangitukia (of iets in die richting...) met een stop onderweg waar we de filmlocatie van Whalerider hebben gezien en iets later ook de langste werf in the southern hemisphere. toen dus door naar Rangitukia waar we 's middags paardgereden hebben en opnieuw had ik pech... nee ben niet van mn paard gevallen maar had de pech dat mn paard (Mona Lisa genaamd) op een gegeven moment gewoon neit meer wilde bewegen en nogal nukkig ging doen wat mij dus wer bang maakte en aanzette tot huilen (oa door een gebrek aan slaap) wat Mona Lisa natuurlijk weer merkte maar aan t einde van onze trip had ik de touwtjes in handen en konden we redelijk goed met elkaar over weg... in draf op t strand door de zee heen waahoei (geen wonder dat mn rug en mn kont nog steeds pijn doen ;) :p!!!) en toen door de heuvels en verscheidene beekjes heen terug naar de boerderij waar we verbleven. een tocht van ca. 2-2,5 uur... we kwamen terug toen het al donker was... toen gegeten. een hangi (Maori maaltijd) al was dat niet echt een heel groot succes... toen daarna nog bonecarving gedaan. dus een ketting van bot gemaakt. dat was op zich ook wel supergaaf om te doen. eerst maak je een design, dat teken je uit op t bot dan wordt er een ruwe vorm voor je uitgezaagd en de rest doe je dan zelf... eerst schuren totdat je de juiste vormen hebt en dat dan langzaam aan steeds gladder maken. ik werd wel af en toe geholpen doorde mevrouw die dat deed en uiteindelijk maakt ze er dan een gaatje in, gaat hem polijsten (ze maakte hem mooi glimmend dmv koperpoets ofzo hahaha) en toen haalde ze er een touwtje doorheen en klaar is je ketting!! :D voor 10 uur lag ik toen in bed want de volgende ochtend....
dit keer ging de wekker om 6.30 uur!! jahwel we gingen allemaal zo vroeg opstaan om als eerste mensen van de wereld het eerste beetje zonlicht te zien en de zonsopkomst vanuit de zee... we zaten immers op het alleraller oostelijkste puntje van NZ!!! t was jammer dat er nog redelijk wat wolken waren maar aan de andere kant was het een mooie zonsopkomst!! daarna zijn er nog weer even wat mensen terug naar bed gegaan al wist ik van mezelf dat ik toch niet meer zou kunnen slapen dus ben toen maar gaan douchen en n ontbijtje gaan eten. toen was het back on the bus...
we hebben gisteren van Rangitukia naar Te Kaha gereden en ook dat was vooral veel in de bus zitten... we zijn nog even bij echt het aller oostelijkste puntje gestopt waar ook een vuurtoren stond waar een trap van rond de 750 treden naar toe liep en jah die heb ik allemaal gelopen... omhoog en daarna ook weer omlaag pfieuwwww dat was een hele klim!!! en t uitzicht was niet eens zo onwijs supergaaf haha nog meer oceaan nog meer strand en wielanden maar op zich wel gaaf haha ik kan in ieder geval zeggen dat ik er geweest ben en dat ik die hele trap beklommen heb hahah toen terug in de bus waar ik blijkbaar in slaap ben gevallen want op een gegeven moment werd ik wakker en hoorde dat we ergens langsgereden waren wat ik dus gemist heb haha... we waren toen aangekomen op de plaats van bestemming...de homestay @ Te Kaha. oftewel, in t nederlands, we verbleven bij een familie in hun huis en je kon ook een zelfgekookte maaltijd krijgen maar Debbie en ik waren overeen gekomen dat alles al wel duur genoeg was en dat we $20 voor avondeten en een (niet bijzonder) ontbijd wel een beetje te vonden worden. alleen het beste moet nog komen haha... we sliepen dus met bijna iedereen in dezelfde kamer (that was fun) maaaar het huis lag op een heuvel met een pad dat naar beneden en regelrecht het strand op liep!!! wacht wacht t wordt nog beter!!! hahaha halverwege de tuin, de zee en t strand (wat meer rosten waren btw) overkijkend was een hotpool!!! whahaha dus nog geen half uur nadat we aangekomen waren zaten we met zn 10en in de hot pool :) was echt super!! hebben daar dan ook de zonsondergang bekeken... een zonsopgang en een zonsondergang op dezelfde dag en allebei op een geweldige plek!!
's avonds gegeten en daarna wat tv gekeken en een boek gelezen... toen de rugby wedstrijd op tv kwam ben ik maar naar mn bedje gegaan en heb daar nog even gelezen... lag ik net een tijdje lekker in mn pyama in mn warme bedje, kwam Debbie me halen :s we moesten nog een welkomstlied zingen :s iewiew dus ik daar weer naar binnen... in mn pyama!!! eerst werden wij toegezongen en daarna hebben we Vader Jacob gezongen in 5 verschillende talen... met zn allen in het engels, toen iemand in het iers, daarna iemand anders in het duits, toen debbie en ik in het nederlands en we sloten af met zn allen in het frans whahah that was fun!! toen nog een heel grof liedje als laatste ook innut engels en toen kon ik weer terug naar mn bedje :) jeehj ik was echt super moe en ben toen ook tegen half 11 echt gaan slapen... heb neimand de kamer binnen horen komen of naar bed horen gaan ben alleen een keer of 3 wakker geworden omdat er een aantal jongens lagen te snurken... maar toen toch ook tot 9 uur de volgende ochtend geslapen (dat was dus vanochtend...) ik had dat echt wel nodig!!! toen mn tas ingepakt, ontbeten nog wat foto's gemaakt en toen weer de bus in.... vandaag was ook vooral veel in de bus zitten... onderweg maar 3 keer gestopt... eerst voor een lunch break toen voor t strekken van de beentjes :p en daarna om wat mensen te droppen in Rotorua... daarna was het naar Taupo waar ik dus nu weer ben... we gaan proberen om een auto te huren samen met Anja (een duitse lerares die ook bij onze op de East-as zat) en dan zaterdag naar Napier terugrijden voor een midwinterfestival Solstice genaamd... klinkt wel interessant... een cultureel festival met, dans, muziek en vuuuuuuur :D jeehj lol naja en dan issut op zondag terugrijden en op maandag weer de bus in richting Rotorua waar we hopelijk weer 1 of 2 dagen vrijaf hebben voordat we teruggaan naar Auckland voor t allerlaatste stukje van onze trip... Bay of Islands
hmmz tjah dat was de update voor nu wel weer even, doe een andere keer wel weer een foto update... heb denk ik toch neit heel veel interessante foto's (niet van mezelf tijdens/na t surfen, niet tijdens t paardrijden (veel te bang) niet tijdens t bonecarven (vergeten) en ook niet in de hotpool (geen zin om in de kou mn camera te gaan halen)) dus tjah ik wacht wel tot ik een keer weer iets interessants voor jullie heb ;)
byebye zwaaizwaai voor nu, geniet van t mooie weer (al lijkt t mij veeeeelste warm :p) en tot een volgende keer maar weer... trouwens echt tof dat jullie nog steeds lezen en reacties plaatsen!! echt super!!! liefs en knuffels
XxXxX Ayke

owjah ff checklist;) :
met dolfijnen zwemmen - check
white waterrafting - check
walvis(sen) zien - check
skydiven - check
zonsopgang zien als 1 vd eersten van de wereld - check
pinguin(s) zien - check
Milford Sound - check
Bone carving - check
traditional Maori Hangi - check

Bay of Islands -> sandboarding - oew nog te doen!!
geothermal pool - nog te doen
ben ik nog iets vergeten??? kan denk ik al bijna weer naar huis ;) whahaha lol nee das flauwekul... nog 9,5 weken en dan zijn mama en ineke hier en dan doen we t allemaal nog even over toch ;) (muv die skydive dan!!!)

Berichtje voor Ben, mocht ie dit lezen: je kunt me mailen op aykelammers@hotmail.com :) lijkt me leuk om iets meer van je te horen!!!

  • 15 Juni 2006 - 16:37

    Ineke:

    Nou je bent wel een pechvogel of niet soms? Maar ik ben blij dat ik jouw programma niet hoef te volgen, mij te vermoeiend. Dus als wij komen is het voor jou hoofdzakelijk uitrusten. Maar meid; dit nemen ze je nooit meer af. Als je dat in gedachten houdt komt alles goed!!!! ik ben met de platte vrouwen tuinen wezen bekijken, ook leuk, maar spannend?, nou nee. In elk geval heel wat anders dan NZ. Ben benieuwd of je ook naar de milfordsounds bent geweest met de postboot. Maar dat hoor ik nog wel. kusjes en omarmingen voor een dappere dame!

  • 15 Juni 2006 - 16:39

    Ineke:

    PS. De 9,5 weken zijn volgens mij trouwens al geslonken tot 8 weken, dus het komt al dichterbij!

  • 16 Juni 2006 - 11:28

    Zwelgje:

    check, check, check... vergeet niet in te checken in t vliegtuig om naar huis te gaan strax he! volgens mij heb jij t veels te leuk daar :P

  • 18 Juni 2006 - 20:48

    Tjomme:

    heej ayke, k heb lang niets geplaatst en je lang nie gesproke, ma dat komt mede omdat k hierthuis alles al mee krijg en dus wat minder op je site kijk. ik vidn het allemaal wel super vette dingen die je daar allemaal doet! ik weet niet of ik het had gedurft om uit zo'n vliegthuis gespringen/worden gesprongen. hoop je snel weer een keer te spreken via de telefoon ofso tot snel xxx je broertje ;)

  • 21 Juni 2006 - 18:22

    Jarstjuhh:

    heey ayke...lang niet meer gereageerd...heb nu ff alles in 1 keer gelezen, egt super gaaf dat je geskydived heb, met dolfijnen gezwommen hebt, walvissen gezien hebt, white waterrafting gedaan hebt etc... egt allemaal erg gaaf.. hoe gaat het verder met je? hoop binnekort nog een mail van je te krijgen al is het maar een kleine:);)lijkt me leuk... hoe gaat het verder met je dan?? met mij gaat nu wel weer redelijk ben afgelopen week ziek geweest... dokter dacht een virus ofsow ben noghsteeds niet helemaal beter en slik nu ook capsules.. maarjah...verder nog heel veel plezier met alles wat je daar nog gaat doen en maakt er iets van ofsoo:P:P(A)
    dikke kus xx en nog heel veel plzier xx
    jarst

  • 21 Juni 2006 - 19:27

    Nicolien:

    He Ayke, nu gaan we echt jaloers worden, zoveel leuke dingen!!!
    het enige waar nederland nu gek om doet is voetbal!!! en verder is het hier knap saai, dit weekend verhuisd pim naar fleurs appartement, komt fleur weer 6 weken thuis en gaat sam naar pims kamer, driehoeks verhuizing dus...dozen sjouwen, ook saai! dikke knuffel uiteraard ook van de andere snijbonen.

  • 25 Juni 2006 - 09:21

    Chaai:

    Ayke op een paardenrug, DAAR wil ik foto's van :D

  • 25 Juni 2006 - 09:22

    Chaai:

    (edit) (kan dus niet editten, jammerdebammer)

    Ik ben gslaagd ;)

  • 29 Juni 2006 - 05:50

    Debbie:

    Hey girl,

    Hoe gaat het? Heb je je een beetje vermaakt de afgelopen dagen? Hoe is het weer in Auckland?
    Stuur me maar een email/sms met je adres in NZ dan stuur ik je wel een briefje voor in je boek.

    xxx Deb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Nog even en het is zover. Jelle en ik op reis naar Marokko. Een geheel nieuw land, nieuwe cultuur, nieuwe ervaringen. Spannend! We hebben er al ontzettend veel zin in! Mocht je nog goede tips hebben/elkaar willen ontmoeten stuur een mailtje naar aykelammers@hotmail.com :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 58720

Voorgaande reizen:

09 April 2015 - 14 Mei 2015

Marokko

02 Maart 2006 - 12 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: