afscheid,miljoenen kiwis&nog mr 12 nachtjes slapen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu afscheid,miljoenen kiwis&nog mr 12 nachtjes slapen - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu

afscheid,miljoenen kiwis&nog mr 12 nachtjes slapen

Door: Ayke

Blijf op de hoogte en volg Ayke

30 Juli 2006 | Nieuw Zeeland, Tauranga

hehehehe... eindelijk ben ik daar dan weer... sorry dat het steeds zolang duurt maar aan het einde van dit berichtje begrijpen jullie waarschijnlijk wel waarom ;)
zo. waar was ik gebleven?? owjah... zondag 25 juli de dag dat we terugkwamen van de Bay of Islands en daarmee dus kiwi-experience hebben afgesloten....
Op maandag 26 juni hebben Debbie en ik Auckland onveilig gemaakt door op souvenirjacht te gaan voor Debbie... heb wel ik weet niet hoeveel souvenirwinkeltjes van binnen en buiten gezien en rechts en links prijzen vergeleken :) zelf nog steeds niet geslaagd voor de juiste kadootjes voor de juiste mensen :( we moesten toen ook terug naar R&R waar bleek dat Debbie's pannetjes verkocht waren en waar ze nu zelfs nog winst opgemaakt had ook ;) :D hahaha lol
's avonds heb ik toen Debbie mee uit eten genomen naar een Italiaans restaurant waar we heerlijk kruidenstokbrood en pizza hebben gegeten :) was echt een supergezellige avond die helaas veel te vroeg eindigde... geheel voldaan (met buiken die echt niet nog een stuk pizza verstoppen konden) zijn we terug naar het hostel gegaan waar Debbie toen verder moest met het inpakken van haar tas... vroeg gaan slapen want de volgende ochtend liep om kwart voor 4 's ochtends de wekker af... (jah ook die van mij)
Dinsdag 27 juli brak toen de dag van afscheid nemen aan... na meer dan 6 weken zo'n beetje alles samen gedaan te hebben was het tijd om afscheid te nemen. en dat dus rond hald 5 's ochtends :s debbie heeft de rest van haar tas ingepakt (o.a. haar pyama enzo en toen het echt tijd was om weg te gaan ben ook ik mn bed maar uitgeklommen en in mn pyama meegelopen naar de lift waar het toen echt tijd was om afscheid te nemen was... gelukkig geen tranen maar wel zuinige glimlachjes.... we hebben afgesproken om contact te houden (en dat doen we ook nog steeds!!!) en om als we beide weer terug zijn in Nederland (en voordat Debbie naar Canada vertrekt) nog een keer weer wat af te spreken en gewoon een gezellig samenzijn en het uitwisselen van de foto's te doen. (Debbie is door een ongelukje met haar camera een hele zooi doto's kwijt :( maar gelukkig was ik meestal waar zij was :D!!!)
nadat Debbie vertrokken was ben ik nog maar weer even mn bed ingekropen en heb geprobeerd nog een aantal uurtjes te slapen voordat ook ik mn bed uit moest, ging douchen en daarna ging uitchecken om naar een ander hostel te verkassen omdat die goedkoper was... bleek ook dat de bedden nog slechter waren, dat ik de keuken de komende 3 avonden niet zou gebruiken omdat die er echt niet uitzag en dat ik iedere dag zolang mogelijk buiten zou proberen te blijven om maar niet daar binnen opgesloten te zijn!!!
goedkoop is niet altijd goed.... :s
die 3 dagen (van dinsdag tot vrijdagmorgen) veel buiten aan de kade gezeten, lekker in de zon met een boek (ja in het engels ja) en gewoon wat rondgewandeld door de stad. op dinsdagavond ook naar de film geweest (The Omen 666) ja in mn eentje waar ik mn ID moest laten zien (t was een film voor 16 jaar en ouder!!!) en waar ze me een extra keer vroegen of ik echt maar 1 kaartje wilde... ja ik ga alleen naar de bioscoop nou en!! (haha ik moest wel want ook tijdens kiwi-exp wilde Debbie hem niet zien haha t leek haar veel te eng... en inderdaad hij was best spannend haha zeker als je m in je eentje kijkt en daarna in het donker nog over straat moet... :p hahahaha)
op vrijdag morgen 30 juni werd ik rond 11 uur opgehaald door Derrick en heb ik nog weer een paar daagjes bij de familie van den Berg gelogeerd. niet veel bijzonders gedaan. Boodschapjes doen met Frans, samen naar Milfort Beach en op zaterdag zoals gewoonlijk naar Nanne en Dedde voor de lunch :)
ondertussen was ik ook sinds dinsdag (de dag dat Debbie terug ging naar OZ) op zoek naar een baantje en had ik via een site een hostel in Tauranga gevonden die zeiden werk voor je te kunnen vinden... daarmee was ik dus aan het mailen wat voor werk ze hadden en hoe dat dan allemaal in z'n werk ging. Toen Frans mij op woensdag 5 juli vroeg of ik al wist wat voor baantje ik wilde of waar en wanneer ik ging werken heb ik de telefoon gepakt en een bus geboekt voor donderdag.
Donderdag 6 juli heeft Frans me toen rond half 1 afgezet bij Skycity (in het centrum van Auckland staat een heeeeeele hoge toren Skycity genaamd) vanwaar ik met de bus naar Tauranga ging. de bus zou daar om 5 uur aankomen maar was natuurlijk een half uur te laat... Bij de busstop in Tauranga (de bus ging trouwens via Thames (Coromandel Peninsula)) stond toen het busje van Bell Lodge, met de eigenaar Rick die mij opgepikt heeft en uiteindelijk kwam ik dan aan in mijn nieuwe 'thuis' voor de komende weken...
Het mooie was dat Sheree (Rick's vrouw) gelijk die avond een baantje voor mij heeft weten te regelen. Die avond werd ik ook gelijk mee op sleeptouw genomen door mijn roommates Lloyd en Trinket. en Samen met Jake zijn we toen wat wezen eten bij KFC :)
de volgende ochtend Vrijdag 7 juli 2006 stond ik dus om 8 uur te wachten totdat Deep (een man uit India) mij op kwam pikken en me mee te nemen naar zijn kiwiplantage. daar mocht ik toen samen werken met een Duits meisje, Katharina genaamd. zij vertelde me toen dat we $9,50 per vierkant zouden verdienen en dat leek mij echt supergoed!! ik weet niet precies hoeveel vierkanten we die dag gedaan hebben maar t leek mij een leuk baantje. Die avond vertelde ik dus aan Jake wat ik precies aan het doen was (Tying down noemen ze het, wat inhoudt dat je per vierkant 16 takken naar beneden haalt en die vastklipt zodat ze recht groeien. geleiden dus zou je kunnen zeggen.) en hij lachte me vierkant uit hahaha hij zei namelijk dat je met tying down dus helemaal niets verdiend... Katharina is de volgende dag niet gaan werken, ik nog wel want ik vond het eigenlijk best leuk en t was fijn om gewoon lekker buiten te kunnen werken. maar toen ik dus die zaterdagmorgen aan Deep vroeg wat we precies verdienden (toen hij aan mij vroeg hoe lang ik nog voor hem bleef werken) en hij mij vertelde dat het $5 dollar per boom was... oftewel $2,50 per vierkant!!! vertelde ik hem dat ik dan op zoek moest naar een andere baan....
Ik wist dat het pakhuis op dinsdag open zou gaan dus naja dan had ik gewoon lekker een aantal dagen vrij :)
Op zondag of maandag (weet t neit meer zeker) ben ik toen met Katharina naar Pirates of the Carribean 2, Dead Man's Chest geweest!! Wat een gave film.... en hij was hier lekker eerder uit dan in Nederland.... he Merel ;) :p hahaha lol... was super moet je zeker gaan zien!!

Maar toen ik op maandagavond hoorde dat het pakhuis nog niet openging was ik natuurlijk niet te vrolijk... helemaal niet toen het ook op woensdag nog niet open ging... gelukkig had ik voor donderdag een tijdelijke baan (hahaha voor 1 dag ja!!) en kon ik met Trinket mee naar haar werk. daar hebben we toen een hele dag kiwi's staan uitknijpen hahaha! :D de kiwi's gaan in een bak met heel heet water dan pak jij je mes, snijdt de top eraf en drukt aan de onderkant of knijpt gewoon de kiwi zodat de kiwi uit zn schil loskomt... daarna gaan de kiwi's in een bak met koud water en worden ze in stukjes gesneden en dan belanden ze in een bak met een ranja oplossing waarna ze naar een andere fabriek gaan en er uiteindelijk snoepjes van gemaakt worden... hahaha maar dat was dus een leuke dag... squeezing kiwi's!!! :D
en mn geluk hield niet op toen Sheree me diezelfde avond vertelde dat ze werk voor me had gevonden in een ander pakhuis en dat ik daar op vrijdag al kon beginnen... enige nadeel aan dit mooie plaatje was dat ik om half 8 moest beginnen en Rick ons dus om 7 uur weg zou brengen... wat in mijn geval betekende om 6 uur opstaan....

Dat is dus wat ik de afgelopen 2 weken heb gedaan... werken in dat pakhuis. daar mag ik de kiwi's 'waarderen/graderen' of grading zoals ze het hier noemen. de zachte kiwi's gaan in de emmer en worden weggegooid. en dan is het kijken of een kiwi 1e of 2e klas is. :p bleh gaat echt snel en is saai lopende bandwerk... maar goed ik verdien er geld mee... iedere dag werken van half 8 tot 5 met een uur pauze (niet doorbetaald helaas hahaha) dus t zijn lange dagen en de afgelopen 2 zaterdagen heb ik ook moeten werken en dus ben ik 's avonds en meestal ook op zondag nogal moe en is mn site daarom zolang niet bijgewerkt!!!
de laatste 3 dagen heb ik iets anders gedaan namelijk repacking. dat houd in dat de kiwi's al verpakt waren maar dat ze te lang niet verscheept zijn of dat er te veel fouten werden gevonden tijdens de controle... we moesten toen dus alle kiwi's opnieuw controleren... dat gaat gelukkig neit aan een lopende band en was daarom zoveeeeel meer relaxt!! :D
vandaag heb ik niet veel bijzonders gedaan... ben naar de supermarkt gelopen en weer terug en dus mn site bijgewerkt... nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte!! :D heel veel lieve groeten en tot een volgende keer
XxXxX Ayke

  • 30 Juli 2006 - 13:23

    Ineke:

    voor ons nog 10 nachtjes! het wordt buitengewoon spannend! Hebben ze voor ons ook nog een baantje voor het geval ons geld eerder op is dan het vliegtuig komt? Tot straks!!!!!

  • 31 Juli 2006 - 11:05

    Zwelgje:

    hihi een écht nieuw zeelands baantje, met die kiwi's! :D
    en idd nog heeeeel eventjes en dan kun je je moeder weer in je armen sluiten!!
    hey en dr komt ook een lange brief mee met je moeder van mij hoor! dan ben jij ook weer 'bijgekletst' :P
    xxxxx!

  • 01 Augustus 2006 - 10:28

    Hetty,rob,may En Wes:

    hoi Ayke, nog even en dan kun je geen kiwi meer zien.
    Enne, die 9 nachtjes die je
    nu nog moet wachten, zijn zo voorbij. Veel plezier met je mams en Ineke. Wordt
    vast erg leuk. Kusjes van ons alle 4 uit wwijk.

  • 04 Augustus 2006 - 01:08

    Debbie:

    Hey meid hoe gaat het met je? Nog steeds aan het werk met de kiwi's?
    Ik ben nu in Sydney en vlieg over 2 dagen terug naar Ned, wat een apart gevoel is dat.
    Hoe gaat het met mijn tent?

    Liefs xxx

  • 04 Augustus 2006 - 12:41

    Tjomme:

    heej zus lang nix meer van me laten hore.. :$ sorry daar voor. ik hoor en lees vaak dat t goed met je gaat dat vind k wel fijn! hier gaat verder ook alles goed. jarst is nu op vakantie met jesse naar turkije (ik ben jalours :P) naja nog een paar daagjes wachten op ineke en mama... word vast een leuke tijd! ojah mama zij dat je me nodig had... voor het geval dat je mn nieuwe nummer niet hebt (0618659395) tot snel xx je broertje ;)

  • 09 Augustus 2006 - 16:06

    Jan Willem:

    Heeeee ayke,

    zag je link via msn. Ik heb ook nieuw zeeland verkent (in slechts 6 weken in april en mei) Harstikke leuk om op jouw site alle foto's van t land te zien, wat voor mij nu ook bekend is

    Goed dat je zo'n mooie tijd gehad hebt!!

    Nog veel plezier de laaste daagjes en ik kom wel een keertje foto's kijken ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayke

Nog even en het is zover. Jelle en ik op reis naar Marokko. Een geheel nieuw land, nieuwe cultuur, nieuwe ervaringen. Spannend! We hebben er al ontzettend veel zin in! Mocht je nog goede tips hebben/elkaar willen ontmoeten stuur een mailtje naar aykelammers@hotmail.com :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 58716

Voorgaande reizen:

09 April 2015 - 14 Mei 2015

Marokko

02 Maart 2006 - 12 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: