Fes - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu Fes - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Ayke Lammers - WaarBenJij.nu

Fes

Door: Ayke

Blijf op de hoogte en volg Ayke

22 April 2015 | Marokko, Marrakesh

Het is alweer een tijd geleden, maar nu dan eindelijk weer een update. De afgelopen dagen hebben we weer veel gezien en gedaan en vooral ook al de nodige kilometers afgelegd! (Zowel te voet als met het openbaar vervoer).

In mijn laatste bericht was ik gebleven op de dag van aankomst in Fes. We gingen toen de medina in, dat is het historische centrum van de stad omgeven door hoge muren die vroeger dienst deden ter bescherming. De straten zijn er erg nauw en in de meeste gebieden is vervoer per auto niet mogelijk. Zonder kaart en/of goed geheugen verdwaal je er geheid want de straatjes kronkelen er alle kanten op en er zijn nauwelijks straatnaambordjes te vinden. Zelfs aan een fantastisch richtinggevoel heb je hier niets want je komt altijd ergens anders uit dan je verwacht.
We liepen richting de hoofdstraat waar het een overvloed is aan geuren, kleuren, geluiden en indrukken. Niet voor te stellen en amper te beschrijven of te bevatten.
De nauwe straten staan propvol piepkleine winkeltjes waar van alles te koop is: slippers, kleding, tassen, aardewerk, leerproducten, zaden en noten, maar ook slagers die nog levende kippen in hokken voor hun zaak hebben staan en wwar de halve koeien op straat hangen. Heel bizar!
Overal vragen de mensen je naar binnen te komen om hun waren te bekijken in de hoop dat je dan natuurlijk ook meteen hun halve winkel koopt. :)
En overal waar je kijkt zie je katten. En kittens. Vieze, want het zijn geen huisdieren en dus niet gecastreerd en ze eten en wonen tussen het afval.

Dat is trouwens super vreemd hier. Straten worden over t algemeen goed schoongehouden, maar er staan bijna nergens afvalbakken en iedereen laat zn afval gewoon op de grond vallen. Sorry dat ik het moet zeggen, maar Marokkanen zijn vieze mensen. Ik ben buiten de hotels slechts een handvol wc's tegengekomen die niet uber smerig waren. Sommige wc's waren zelfs zo vies dat je er de deurklink nog niet vast wilt pakken. En dat terwijl er naast de openbare toiletten vaak wel een gebedsruimte aanwezig is...

Maar goed, voor zover even de medina en vieze katten en vieze wc's. :)
Er was ook een heleboel moois te zien en ervaren in Fes!
Zoals de kinderen in de kasbah: vestiging in de medina met nog nauwere straatjes en veeeeeel minder toeristen. Die kinderen liepen achter ons aan alsof ze nog nooit een buitenlander hadden gezien! Ze giechelden en probeerden wat Franse woordjes uit. Toen ze me begonnen aan te raken was ik er wel klaar mee en hebben we de weg naar buiten gezocht. Wel een heel bijzondere ervaring!
We zagen museum Batha, de Paleistuinen, modern Fes, tombeaux des merinindes, medersa attarine en medersa bou inania, de leerlooierijen van chouwara, bab boujeloud , fes el jedid en het koninklijk paleis.

ondertussen zijn we in Marrakech gearriveerd, via Meknes, Rabat en Sale en Casablanca. Op Facebook staan al wel een aantal foto's, hopelijk vind ik later tijd om jullie ook over deze steden te schrijven! We hebben het echt ontzettend naar onze zin en zijn veel op pad, dus er is helaas niet altijd nog zin of energie en tijd om te schrijven (en werkend internet! Ook van groot belang!!)
Voor nu veel liefs en groetjes uit een zonnig en heet Marrakech (zo'n 31 graden vandaag) en tot een volgend verslag! XxX

• 22 April 2015 - 16:27

Ineke:

Leuk weer een berichtje. Dus toch nog geld gekregen? gelukkig maar.
    Je bent dus niet thuis met je vakantie begrijp ik, misschien zoeken we je vader en moeder nog wel even op.
    Genieten maar!

• 22 April 2015 - 20:36

Yvonne En Henk Venema:

Nou jullie genieten duidelijk. Heel veel avontuurlijke uitstapjes nog voor de boeg ..We genieten mede van jullie foto's op facebook